به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در همراهی سید عبدالله ارجائی سرپرست معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از پروژه مترو مشهد-گلبهار-چناران بازدید کرد.
رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان در حاشیه این بازدید گفت: با توجه به جایگاه ویژه این پروژه ملی، براساس کار کارشناسی و نشستهای تخصصی همکاران شرکت عمران شهرهای جدید گلبهار برای بهرهبرداری هرچه سریعتر پروژه و استفاده مردم، بررسی این پیشنهاد که این پروژه در مرحله اول بهصورت «ریلباس» بعد از ریلگذاری به بهرهبرداری برسد.
وی همچنین گفت: همزمان با بهرهبرداری بحث الکتریکال و سیگنالینگ مسیر هم پیگیری خواهد شد تا هدف اصلی که استفاده از ظرفیت قطار برقی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر است نیز انجام شود.
داعی در همین راستا افزود: در اواخر سال گذشته تفاهم نامهای با موضوع تکمیل کارهای باقیمانده عمرانی و تأمین ناوگان با قرارگاه خاتمالانبیا (ص) انجام و ابلاغ گردید تا شاهد بهرهبرداری از پروژه ملی قطار برقی مشهد به شهر جدید گلبهار باشیم.
رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اظهار کرد: درباره آخرین وضعیت این پروژه ضمن اشاره به اینکه طول این پروژه ۳۶ کیلومتر است که تملک ۹۸ درصد مسیر پروژه قطار برقی بهصورت کامل انجام شدهاست، اعلام کرد: در بخش زیرسازی و ابنیه این پروژه بهجز تونل این مسیر، تقریباً ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون میتوانیم ریلگذاری و روسازی ۳۵ کیلومتر از مسیر پروژه را شروع کنیم.
این مقام مسئول تأکید کرد: در قسمت کار باقیمانده تونل از ۴ کیلومتر اشاره شده در حالحاضر یک کیلومتر حفاری بهصورت اتریشی بهصورت کامل انجام شدهاست.
ارجائی سرپرست معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در این بازدید اظهار کرد: رویکرد ملی این است که همه دستگاهها با داشتن اختیارات لازم ماموریت خودشان را پیش ببرند و با تشکیل جلسات جهت جمع بندی و رفع مشکلات در راستای تسریع و بهره مندی با راهبری مرکز فرآیند را پیش ببرند.
وی ضمن بیان اینکه از مجموعه مدیریتی شهرستان گلبهار انتظار میرود که با سیاستگذاری و مدیریت درست بهترین عملکرد را داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای افزایش سرعت پروژهها لازم است، بسته عملیاتی جبرانی در همه بخشها تنظیم شود.
لازم به ذکر است پروژه قطار حومهای مشهد-گلبهار چناران در سال ۸۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال ۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد.
گفتنی است در ادامه از بخشی از پروژه آزادراه مشهد-چناران به طول ۴۶ کیلومتر که در حال احداث است بازدید شد.